Aangenaam! Mijn naam is Lotte van Santen. Hoofd Marketing, Communicatie en Sales van Diligentia en Theater PePijn. Vanuit deze rol ben ik betrokken bij de ontwikkeling en promotie van het Prinsjescabaret; een van de activiteiten die valt onder het Prinsjesfestival en die een co-productie is van de theaters en het festival.
Voor de lezer die het Prinsjescabaret niet kent: Prinsjescabaret is een cabaretvoorstelling in Diligentia, waarin een aantal cabaretiers terugblikken op politieke ontwikkelingen. Het Prinsjescabaret stelt vragen die een antwoord nodig hebben. Het houdt de bezoekers een spiegel voor en neemt vooral onze bestuurders en volksvertegenwoordigers op de korrel. Je kan het zien als een politieke eindejaarsconference in de traditie van Youp van ’t Hek en Wim Kan.
– Ik begreep dat het Prinsjescabaret vorig jaar veel heeft losgemaakt; een paar mensen verlieten de zaal en anderen vonden het juist prachtig. Hoe kijk je terug op vorig jaar? Zijn er zaken die jullie dit jaar anders of juist hetzelfde willen doen?
Cabaret schuurt! Dat werd wel duidelijk vorig jaar. De een vindt het te grof, de ander ervaart het als prikkelend. Gelukkig geldt voor het publiek hetzelfde als voor de cabaretier: je bent vrij om er van te vinden wat je wilt. En dat maakt politiek cabaret zo mooi én nodig.
Het recht om in vrijheid een mening te kunnen vormen en te kunnen uiten, is een absolute voorwaarde voor een democratische samenleving. Politiek cabaret is een manifestatie van dit recht bij uitstek. Het is een ode aan het vrije woord, het is een geheim wapen in de politieke lobby. Politiek cabaret is agenderend zowel naar de politiek als naar de samenleving. Niemand wordt gespaard!
– Een van de doelstellingen van het Prinsjescabaret is om het politieke cabaret terug te brengen. Kunnen we vier jaar na de eerste editie van Prinsjesfestival al spreken van een reveil van het politieke cabaret? Wat is het belang van het politieke cabaret?
Politiek cabaret is bij uitstek een kunstvorm om ‘het maatschappelijke debat aan te jagen’. De cabaretier analyseert op eigenzinnige wijze actuele, maatschappelijk en politieke gebeurtenissen, stelt vragen die tot nadenken stemmen, maakt grappen die schuren en geeft overpeinzingen mee. Door de factor humor is politiek cabaret een onmisbaar element in een democratische samenleving. De ontwapenende kracht van humor plaatst ontwikkelingen in een verassend perspectief en maakt lastige kwesties bespreekbaar.
Daarom stimuleert Diligentia als hét cabaretpodium voor Den Haag en omstreken, het Prinsjescabaret, door het een vaste plek te geven in de programmering en door samen met de organisatie van het Prinsjesfestival het fenomeen de komende jaren verder uit te bouwen naar een meerdaagse traditie op en rond Prinsjesdag.
– Alhoewel Prinsjesfestival pas in september is, beginnen de voorbereidingen bij veel commissies vaak al in januari. Wat komt er allemaal bij kijken om het Prinsjescabaret te organiseren?
Het creëren van een line-up ontstaat in overleg met de commissie. Daarna begint het echte werk pas want de daadwerkelijke programmering vraagt om de beschikbaarheid van de cabaretier tenslotte.
We kunnen niet vroeg genoeg beginnen, want de grote cabaretiers hebben hun theatertour voor het seizoen ruim van te voren vastgelegd. Soms heeft de cabaretier overigens ook niet het politieke materiaal in de voorstelling waar wij op rekenen.
Dan de promotie. Prinsjescabaret groeit langzaam in bekendheid bij het vaste publiek van Diligentia. Onze website en nieuwsbrieven, evenals het genereren van free publicity werken hier aan mee. De groei stimuleren we door nog nauwer samen te werken met de commissie Communicatie en de commissie Media van het Prinsjesfestival en door het inzetten van een postercampagne op straat met Jan Jaap in de hoofdrol. Een primeur!
We bieden dit jaar voor het eerst een exclusief balkon-arrangement voor de zakelijke markt. Prinsjescabaret is een voorstelling die zich bij uitstek leent om met relaties te bezoeken i.c.m. een hapje en drankje.
Naast de programmering, buigen we ons ook over de randprogrammering: wat kunnen we de bezoeker voor en na de voorstelling bieden om er een complete beleving van te maken?
De vaak wilde en creatieve ideeën vragen daarbij om de kunst ze te laten passen in de begroting.
Naarmate de datum dichterbij komt, wordt de coördinatie tussen theater techniek, technical readers en de artiest uitermate belangrijk. En in de voorbereiding van het arrangementaanbod is voor onze horecaspecialisten ook een goede briefing noodzaak.
Waar kijken jullie vooral naar bij het ‘uitzoeken’ van de cabaretier?
De samenstelling van de line-up is een combinatie van grote namen en jong talent. Dit in lijn met de ambitie van Diligentia om aanstormend talent een kans te geven zich te ontwikkelen.
Daarnaast wordt er uiteraard gekeken naar de stijl van de cabaretier: is zijn/haar stijl maatschappijkritisch en is er derhalve sprake van politiek cabaret? Een goed voorbeeld is Jan Jaap van der Wal; ambassadeur van het Prinsjescabaret. Hij kan als geen ander op een geestige en scherpe wijze zijn licht laten schijnen over de Nederlandse politiek.
Wat zou je de vrijwilligers nog willen meegeven?
Het hele Prinsjesfestival kun je zien als een feest van de democratie. In ieder geval als een belangrijke drager van onze vrijheid van meningsuiting. Wanneer wij dat met z’n allen durven uit te stralen en te dragen, dan kan het een prachtig Festival worden.
Ik zou alle vrijwilligers willen uitnodigen voor het Prinsjescabaret, maar dat kan nou eenmaal niet. Als ze de kans hebben, kan ik ze alleen maar adviseren om voor een van beide avonden een kaartje te kopen. De sfeer is altijd fantastisch en de cabaretiers zijn het meer dan waard.